Alla inlägg under december 2008

Av Frida - 31 december 2008 18:27

Jag lägger inte ut bilder på bloggen, vill helst inte lägga bilder på ex barnen på nätet.  


Tobbe säger att han kommer ta bloggen till en ny nivå när han börjar skriva här. Det tycker jag var ett riktigt dåligt betyg till mig. Då blir jag lite sur.


Gott Nytt År förresten!


Pappa sms:ade sin årliga nyårshälsning och fick då svaret av Simon "Ska ni gå och lägga er nu?"

Av Frida - 31 december 2008 15:01

Det bästa som jag tog med mig till Sälen är tejpen. Gud vad vi har tejpat här i stugan sedan vi kom hit. Pappväskor, presenter och nu ska vi tejpa två partyhattar så att jag och Tobbe får varsin till ikväll också.


Mormor håller på att skruva i batterier i prinsess walkie-talkiesarna. Walkie talkies nr 2 (direktimporterade från london), de första som öppnades på julafton funkade inte, nu har vi nya, men vi har ingen sån där liten skruvmejsel för att öppna batteriluckan. Vi har testat med nagelsax, kniv och nu testar vi pincett.


Nästa år måste jag ta med ytterligare en grej i tanken när jag köper julklappar (leksaker). Det får inte vara ett evighetesprojekt att öppna kartongen och inte ett jädrans massa skruvande för att få i batterier. Det är ju inte nog med att man ska köpa och slå in en massa julklappar, det är ju en baggis jämfört med allt som ska ske när de är öppnade - då när man tror att det bara är att luta sig tillbaka medan barnen leker. Nej då, det krävs några dagars jobb till.



Av Frida - 30 december 2008 13:00

Förutom att åka skidor så pysslar vi i stugan. 


Mitt pyssel består i att: 

Plocka och åter plockar små pappersbitar som blir över av allt som klipps

Sortera tändstickor som ramlat ur alla tändsticksaskar som slagits in i papper eller drängts i glitterlim

Sortera teckningar

Para ihop alla färgpennor med rätt kork och sedan fylla askungepennskrinen med rätt antal pennor i rätt färger.

Tejpa tejpa tejpa alla presenter som Wilma slår in

Torka bort glitterlim från bordet

Torka bort färpennestreck från bordet

Plocka upp paljetter som ligger på golvet


Vi har inhandlat en stor packe skrivarpapper. Här massproducerar vi teckningar och jag är ganska stolt över idén att köpa skrivarpapper istället för dyra ritblock som tar slut på en halv dag.


Nu ska vi ut på åktur i solskenet.


Av Frida - 30 december 2008 11:52

Tilde vägrar ha riktiga vantar på sig och anledningen är enligt henne själv hennes jacka som har svarta muddar som ska skydda. Tyvär leder detta till att hon i bästa fall tar på sig fingervantar, men det räcker inte långt i minus 10 grader... Måste lösa detta på något sätt. Tilde säger hon ska ha en ny jacka.

Av Frida - 29 december 2008 21:46

Innan vi börjar läsa

Wilma: Vad står det här? pekar i sin nya bok.

Jag: God jul Wilma önskar mamma och pappa

Wilma: Jag är så lycklig mamma

Jag: Är du?
Wilma: För alla julklappar jag fick av tomten

Tilde: Du fick de inte av tomten, du fick de av någon annan. Man får inte julklapparna av tomten.

Wilma: Av biblioteket ?

Tilde: Nej, inte av biblioteket, du ska inte lämna tillbaka böckerna.

Wilma: Jo det ska jag

Tilde: Nej inte de som du fått i julklapp

Wilma: Mamma är du lycklig för dina presenter

Jag: Ja det är jag

Wilma: Kom får du en puss och kram

Tilde: Mamma läs nu!


Vi läste Pinnemans nya äventyr och Nils Karlsson Pyssling och sedan sov båda två


Av Frida - 29 december 2008 16:26

Sovmorgon till kl 8.00

Skidtur i sol och minus 10 grader

Våfflor i gammelgården

Slalom vid Högfjället

Massage på Fjällspa 


och ikväll middag på restAURang (Wilmas uttal)


Bättre födelsedag kan jag inte önska mig! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag tycker om att bli äldre, men just idag känns det väl ändå rätt ok.


Tilde och Wilma producerar också konstant nya presenter, glittriga tändsticksaskar, munskydd av tejp, paljetter, tändstickor, teckningar mm

Av Frida - 28 december 2008 21:52

Sitter och dricker varm choklad efter slalomåk i lindvallen:

 Jag: Tilde var det kul att åka skidor?
Tilde: Mamma, kan man bli osynlig?
Tilde: Mamma, jag vet att man kan bli osynlig. När man är död är man osynlig!


Tänk att sitta på höga stolar i slalompjäxor i ski lodgen och dricka varm choklad med Tilde. Det är ju häftigt och jag ska verkligen njuta av varje dag som hon vill sitta där med mig. Men tänk att hon blivit så stor och jag så gammal (?).


Wilma hade premiär på slalomskidorna idag. Hon var väl inte superentusiastisk direkt, men nu har hon i alla fall provat och jag tror nog att hon är stolt över det. Hon somnade på golvet i skiduthyrningen efteråt så det tog i alla fall på krafterna.


Wilma skulle nu ikväll slå in sin röda brandbil som hon fick i julklapp och ge mig i present imorgon. Hon fick inte tag på presentpapper och var jätteledsen för det.... Men det ordnar sig nog, jag sa att hon kunde slå in den i aluminiumfolie, men det var inte bra nog.


sol

Av Frida - 28 december 2008 11:36

Sol idag och lite fler minusgrader. Tilde och Wilma har haft pulkarace framför stugan. Vi har en perfekt liten backe ner från stugan till vägen. Nu laddar Wilma för att prova slalom för första gången och Tilde för att visa Wilma hur man gör.


Tobbe och jag har tagit en snabb sväng i spåret på morgonen. Tobbe testade milspåret för första gången idag. Det gick upp till slalombacken vid högfjället, mycket teknik sa Tobbe. Vad det nu betyder, men det betyder i alla fall att det inte är ett spår för mig.


Nu är vi verkligen lediga. Det är skönt.





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards