Alla inlägg under oktober 2008

Av Frida - 31 oktober 2008 22:49

Halloween festen blev jättebra.


Elin hade fixat massor av halloween pyssel, hattar och häxnäsor och en jätteläskig mask också för den delen. Pappa kom hit också med nyopererat knä han verkade må bra. Lite riskabelt att ligga i vår soffa dock, Tilde och Wilma hade svårt att komma ihåg att inte hoppa upp där. 


Jag delade ut godis till säkert 20 barn som gick halloween tåg genom området. Tilde och Wilma ville inte gå med, men fick lite godis ändå. Mjuka löständer.


Vi åt såklart av glassen från glassbilen också.



Av Frida - 30 oktober 2008 20:34

Wilma lyssnar på "Titta lyssna" version av Lotta på Bråkmakargatan varje dag i bilen. "Du ska nu får höra Lotta på Bråkmakargatan av Astrid Lindgren och Ilon Wikland. När du hör det här ljudet är det dags att vända blad ... " Wilma rabblar detta och andra citat med jämna mellanrum. Idag när vi var på Junibacken höll hon krampaktigt i "Bamsen" som fanns att köpa i bokhandeln och sa "Lotta är det bästa som finns i hela världen". Hon älskar Lotta och hon är som Lotta också för den delen.


Wilma: Morfar är på sjukhuset och opererar benet för han kan inte andas.

Jag: Kan han inte andas?
Wilma: Han SKA operera benet.


Nu är Wilma och Tilde hos mormor och moster Elin och har det säkert jättebra. Jag lyssnar ändå efter ljud från deras rum. Det kommer inga, men jag är beredd om det skulle göra det.

Av Frida - 28 oktober 2008 21:30

Tilde: Wilma du får välja var du vill ligga

Wilma: Jag ligger här

Tilde: Får jag komma in på din arm
Wilma: Jag vill också komma in på din arm

Tilde: Jag är Britten

Wilma: Då är jag prins Benny


Boktips "Britten och prins Benny" av Pija Lindenbaum, en finurlig bok som handlar om drömmen om slottet i sagan

Av Frida - 28 oktober 2008 21:00

Tisdag morgon kl 05.50

Tilde: Mamma du har väl inte glömt att vi ska handla av glassbilen idag?

Otroligt vilket minne. Men det är sant vi hade lovat att vi ska handla glass till halloween festen på fredag.


Tisdag kl 19:20

Dududududududud dudu dudu dudu

Glassbilen kommer. Det borde vara förbjudet att köra in och spela den melodin på högsta volym vid denna tid i ett sådant här område. Men idag var det efterlängtat i vår familj.


Tilde: Skynda er!

Wilma: JAG SÅG INTE. Står vid fönstret och gråter och tårarna sprutar.

Mamma: Men vi ska gå ut till den, klä på er fort. Wilma byxor.

Wilma: JAG SÅG INTE

Mamma: Vi ska gå ut

Wilma: JA!

Vi går ut (hela familjen) och står ensamma och väntar in glassbilen. Faktiskt bara andra gången vi handlar från glassbilen. Bästispåsen vi köpte i juni räckte en bit in i september. Nu har vi köpt en till sådan påse. Glassbilen har ju inga små förpackningar. Förutom Lakrits smack eller vad den hette. Det var bara 4 st och det är till de vuxna på fredag :-).


Fredagens halloween firande växer. Nu hade det kommit en inbjudan till barnen att följa med på en halloween vandring i området på fredag kl 17. Utklädda och försedda med ficklampor. Alla vi andra ombeds sätta ut lyktor om vi vill ha besök.


Frågan är vad som är en lämplig halloween middag.

Av Frida - 27 oktober 2008 20:18

Måndag och alla är trötta


Wilma sover Tilde sover och snart sover jag

Tobbe tog i sista stund bilen till matchen, efter att en bra stund försökt få ordning på ett cykellyse


Som vanligt på måndagar var det simskola och det känns som Tilde verkligen har kommit igång att tycka att det är riktigt kul och obehaget med att doppa huvudet har försvunnit. De dök båda två ordentligt i badkaret igår kväll också.


Sorterade teckningar i helgen och hittade teckningar från december förra året. Otroligt vilken skillnad. Då ritade Tilde streckgubbar och nu är det riktigt avancerade teckningar med mycket detaljer. Just nu är hon verkligen i en rita period. Hon längtar också efter att kunna läsa. Det märks att det finns där nånstans. Alla bokstäver är bekanta, det gälle rbara att knäcka det där sista med att läsa ihop de till ord. Häftigt att vara med om.


Vi laddar för halloween kalas på fredag med Elin och Simon. Idag köpte Tilde muggar och ett litet pumpaljus.



Av Frida - 25 oktober 2008 19:51

Mina pandasaker har kommit idag dvs de saker jag beställde från WWF - skrev om det på bloggen för ett tag sedan. Det var väl kanske inte den bästa beställning jag gjort, lite dyrt kanske för alla glöggmuggar och skålar som kanske inte var superfina - men jag övertygat Tobbe om hur bra det är att vi har det till jul. Vi har ju inga små skålar att lägga upp på julbordet annars... Glöggfester ska vi ju också ha.

Termosen var väl annars det mest användbara


På vårt kylskåp hänger nu följande:
Familjen Rydströms regler

* kramas

* turas om och dela

* inte skrika

* inte slåss och göra illa varandra

* inte puttas

* hjälpa varandra

Alla i familjen har skrivit under med namnteckning.


Tilde har lagt till en regel i efterhand

* inte gå på varandra när vi ligger på golvet

Det var nog den bästa regeln. Ska lägga till den på listan.

Av Frida - 25 oktober 2008 17:46

Nattsvart för Sverige. Rubriken när jag hämtade DN i postlådan kl 6.30 imorse. Mörkt för ekonomin är det och mörket ute. Imorgon blir det ännu mörkare.


Igår kväll träffade jag tjejerna och det blev nästan en helkväll, en restaurang och 3 (!) pubar. Det var grymt jobbat av mig själv med tanke på arbetsveckan som varit. Vid 12 blev jag akut trött och åkte hem.


Utemöblerna är nu insvepta i grön presenning.


Tobbe: VAD GÖR DU?

Måste sluta nu.

Av Frida - 25 oktober 2008 17:42

Tobbe är en klok man. Det låter kanske präktigt, men det är precis vad han är. Tänk vad mycket insikter jag fått av honom och hur många trassliga tankar som bara blir solklara så fort jag berättar för honom. Han har en jätteförmåga att få mig att förstå mina egna och andras tankar och handlingar. Jag är så lycklig som har honom. Jag önskar alla insåg vilken tillgång han är. Det tror jag många gör, men ännu fler skulle kunna ha nytta av honom. Hoppas Tilde och Wilma ärver samma förmåga.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards